Vývoj roadsteru Fiat barchetta (čti barketa, italsky loďka) vznikl ve FIAT CENTRO STILE v letech 1990 až 1994 pod kódovým označením Tipo B Spider 176. Autoremdesignu karosérie je Andreas Zapatinas, který je také mimo jiné autorem exkluzivního roadsteru BMW Z8. Design interiéru je dílem Petera Davise. Hliněný model vozidla vznikl u italské firmy STOLA na podlahové plošině Punta první generace, ale má zkrácený rozvor na 2275 mm, překonstruovanou geometrii závěsů kol a jinou charakteristiku pérování. Produkce barchetty začala v únoru 1995 a veřejnosti se představila na jarním autosalonu v Ženevě téhož roku a zde také získala ocenění „CABRIO OF THE YEAR 1995“ za nejlepší kabriolet roku. Od začátku výroby byl použit motor verze 1750 MPI 16V CF2 „183A1“, též označovaná jako M1. Tato verze splňuje emisní normu Euro 2. Těchto motorových verzí bylo vyrobeno celkem50.937 kusů. K nejrozsáhlejší změně na této motorové verzi došlo v květnu 1998 od čísla podvozku „ZFA 18300000037640“. Od září 2000 nová verze motoru ECE F3 „188A6“ označovaná též M2. Vozidel s těmito motory bylo vyrobeno celkem 6584 kusů. Tento motor splňuje podmínky normy Euro 3, která původně skvělý motor razantně okleštila. Točivý moment v nízkých otáčkách je najednou ta tam, (motor M1 164 Nm a M2 158 Nm) zatímco spotřeba je až o 1 litr větší a barchetta také přišla o krásný sportovní zvuk výfuku. Od roku 1995 do ukončení výroby došlo k nejméně 134konstrukčním změnám a tak je nutné při objednávání náhradního dílu zadat VIN. Mimochodem, barchetta byla prvním automobilem italské značky, která dostala nový šestnáctiventilový motor s proměnným časováním ventilů VDF ( Variatore di fase dynamico). Tento systém (variátor) je nejporuchovější díl motoru, který způsobuje dieselový zvuk nejen barchetty, ale i Punta HGT,Alfy Romeo, Fiatu Coupe, Lancia Dedra a Lybra. Za tento nepovedený „variátor“ dostal Fiat v prosinci roku 2000 od předního motoristického magazínu AUTO BILD „Stříbrnou mrkev „. Karosérie barchetty byla svařena v závodě Ilias Sparone Canevese (Turín) a konečná montáž převážně ručně u firmy Maggiora v Chivasso (Turín).Denní produkce z počátku výroby např. v roce 1997 byla asi 52 vozidel. Po bankrotu firmy Maggiora byla výroba barchetty v květnu 2002 přerušena a poté převedena do největší továrny Fiatu v Turíně, závodu Miafiori. Oficiálně byla výroba barchetty zastavena v červnu2005. Za deset let mezi roky 1995 – 2005 bylo vyrobeno celkem 57.521 vozidel v patnácti barevných odstínech z toho 10 metalických a 5 pastelových. Mezi těmito byla i vozidla s pravostranným řízením, která se exportovala do Velké Británie a Japonska. Na Japonský trh bylo dodáno 1596 vozidel s motorem M1 a 61 vozidel s motorem M2, včetně 113 vozidel limitované série LE99 s motorem M1. Asi polovina všech vyrobených barchett byla vyvezena do Německa. Vnější vzhled karosérie doznal v průběhu výroby do faceliftu v roce 2003 jen málo změn, v květnu 2000 dostal zadní kryt zavazadlového prostoru ploutev s třetím bezpečnostním brzdovým světlem a v květnu 2001 nové kulaté logo FIAT. Barchetta měla také akční modely, které se od základního lišily výbavou : 1998 Limited Edition (LE), vyrobeno 2507 vozidel s motorem M1, plaketa na středové konzole 1999 Limited Edition (LE99), vyrobeno 2003 vozidel s motorem M1 2000 Lido, vyrobeno 3233 vozidel, včetně modelu Almafi z toho 2466 s motorem M1 a 767 s motorem M2 2000 Riviera, vyrobeno 3233 vozidel z toho 2025 s motorem M1 a 1098 s motorem M2 2001 Naxos, vyrobeno 1967 vozidel s motorem M2 2000 – 2003 Almafi, počet vyrobených vozidel viz. Lido 2001 – 2003 Milano, vyrobeno asi 633 vozidel s motorem M2 Za facelift barchetty v roce 2003, který změnil její tvář byl ve Fiat Centro Style zodpovědný Peter Fassbender. Barchetta byla veřejnosti představena na Motor Show Bologna v prosinci 2002 a na jaře 2003 byla v prodeji. Celkem bylo vyrobeno 1897 vozidel s motorem M2 a to ve verzích : Positano 481 vozidel, Panarea pro (I) a Adria pro (D) 1129 vozidel a Comfort 287 vozidel. Jistá exkluzivita Fiatu barchetta spočívá v počtu vyrobených vozů. Vždyť i obdobné fiaty nedávné minulosti se vyráběli v mnoha větších počtech a to Fiat 850 spider (1965-1972) vyrobeno 124.600 vozidel, Fiat 124 Spider (1966-1982) vyrobeno 151.710 vozidel a Fiat X1/9 (1972-1986) vyrobeno 141.108 vozidel. V britském časopise AUTOCAR byl zveřejněn článek o stovcenejkrásnějších automobilů všech dob. Na tomto seznamu se podíleli nejvýznamnější odborníci automobilového designu a odborní novináři. Fiat barchetta (1995) se umístil na 87. místě za Ferrari 250 LM (1964-1966) a před Jaguárem XK8/XKR (1966). U firmy Maggiora vznikl také prototyp barchetta coupé, který byl představen na mezinárodním autosalonu v Turíně v roce 1966, ale nikdy se nedostal do výroby. Maggiora také připravila pro okruhové pohárové závody barchettu Trofeo. Výkon motoru byl zvýšen na 160 PS, změněn vačkový hřídel, osazen přední spoiler, zadní křídlo a prahy, zabudován ochranný rám, anatomické sedadlo a pneumatiky Pirelli P ZERO ZR 16“ 205/45. U firmy STOLA vznikl na základě barchetty model Dedica, prototyp pouze v jediném exempláři. Design pochází od Aldoa Brovaroneho, který do roku 1998 pracoval pro Pininfarinu. Dedice má motor 2-litr 16V turbo, který dává výkon 262 PS(váha vozidla 1020 kg, max. rychlost 270 km/hod., zrychlení 0-100km za 5,8 sec.) Ve výbavě je vše změněné . Není střední konzola, čelní sklo pouze 20 cm. vysoké, boční okna jsou pevná, volant, pedály a sedadla od výrobce MOMO, ráfky kol Technomagnesio, brzdy 4x větrané značky Brembo, pneumatiky Goodyear F-1. Karosérie je o 16 cm širší než orig. barchetta, kryt který ukrývá složenou střechu a kryt zavazadlového prostoru jsou v jednom celku a otevírají se do strany. V roce 2003 představila Lancia koncept FULVIA coupé. Vlastní návrh vycházel z dvousedadlového roadsteru Fiat barchetta. Lancia vybrala pro svůj vůz praktickou platformu podvozek barchetty, který je totiž skutečně nabitý sportovním DNA od Fiatu. I když má náhon na přední kola, dokáže se obrovským způsobem přizpůsobit plynovému pedálu a každému řidičskému stylu. Fulvia měla dostat čtyřválec s objemem 1747 ccm, opět z barchetty. Nakonec ke škodě všech fandů italských sportovních aut k sériové výrobě nedošlo. Takto hodnotily prvky barchetty novináři v anglickém motoristickém časopise EVO! A za kolik se dal Fiat barchetta u koncesionářů FIAT koupit? Například v Německu odkud pochází většina u nás provozovaných barchett stálo základní provedení v roce 199737.650 DM a v plné „palbě“ včetně hardtopu 47.175 DM ! U nás v základní výbavě 715.00 Kč. a v plné „palbě“ 878.800 Kč! Ke konci výroby stálo základní provedení 601.000 Kč. a v Německu 20.990 Eur. A jak klesá cena ojetých barchett dle EUROTAX: Po prvém roce o 24,9 %, po pěti letech o 55,7 % a po deseti letech o 75,5%! S použitím materiálu z internetového portálu: wikipedia, barchetta-lexikon.de, fiatbarchetta.com, motoristických časopisů: Autocar (GB), EVO (GB) a Auto Bild (D) a publikace „Encyklopedie sportovních vozů 1945-1975“ zpracoval Jaroslav 026 z „naší party“ www.barchetta.cz | Výrobní hala Prototyp Coupé Prototyp Coupé Barchetta Trofeo Barchetta Trofeo Výroba Dedicy Dedica Dedica |